Søndag er det nasjonaldag igjen, og Sandnes sentrum gjør seg klar for en fullpakket feiring. Kristoffer Birkedal, leder for 17. mai-komiteen, og Ann Karin Baade, rådgiver i Sandnes kommune, la mandag morgen fram programmet på JærRadioen.
Dagen starter allerede halv syv med revelje og kanonsal utt fra Ulvanuten. Området er avgrenset og ikke åpent for publikum, men Birkedal understreker at lyden vil bære godt ut over byen.
Klokken halv åtte legges det ned kranser ved Sandnes kirke, og deretter går barnetoget gjennom sentrum. Ruten er den samme som i fjor og ligger ute på kommunens nettsider. Birkedal og Baade oppfordrer foreldre til å la barna gå hele toget ut, og ikke hente dem underveis. – Det skaper litt kork og litt kø, og kan i tillegg være litt risikofylt, sier Baade.
Kulturprogrammet på Ruten starter kvart over to. Årets hovedtaler er Odd Langhelle. Etter talen følger tre korpskonserter spredt rundt i sentrum, og klokken kvart på fire går folketoget.
For ungdom åpner ungdomshuset L54 på ettermiddagen. – Kom som du er, kle deg i hva du vil. Der trenger du ikke bunad og dress, sier Birkedal. Tilbudet ble innført i fjor og ble godt mottatt.
Dagen avsluttes med eldrefest på Gandsfjord seniorsenter, der Birkedal selv er festtaler.
Sentrum stenges for biltrafikk gjennom store deler av dagen. Rundt 30.000 mennesker ventes i og rundt bykjernen. Kommunen anbefaler å gå, sykle eller reise kollektivt. Parkeringsinformasjon finnes på kommunens 17. mai-side. Busser bruker den gamle delen av Ruten og området ned mot kinoen, siden selve Ruten-plassen er satt av til arrangementet.
Baade minner om at mange veier i sentrum er stengt, og advarer mot å parkere uforsiktig. – Det er surt når du må gå og hente bilen på tauing, rett og slett, sier hun.














