Viking bokseklubb er tildelt oppdraget med å arrangere årets rekruttmesterskap, 13. til 15. november. Det er Norges Bokseforbund som har pekt ut klubben – som følge av at de ble kåret til beste klubb da mesterskapet ble arrangert i Moss i fjor.
– Det betyr mye, og det betyr mye for veksten vi har. Bokseforbundet ser veksten vi har i regionen, sier trener Hadle Holm på besøk i morgenshowet.
I Moss hentet klubben fem gull, og på lørdagen vant de syv av syv kamper. En utøver ble syk underveis, ellers hadde potten vært full, forteller Holm.
Mesterskapet skal arrangeres over tre dager. Fredag 13. november er det innveiing og trekning, lørdag bokses semifinaler og noen direkte finaler, og søndag er forbeholdt finalene.
Styreleder Kim Thesen forteller at klubbens medlemsliste nettopp har passert 100 personer. – Vi er definitivt den største klubben i regionen, og vi er blant de større i landet også, sier han.
Veksten er ikke forbeholdt Viking alene. Ifølge Holm er det en bokseboom i hele Norge, men særlig i Rogaland. Noen klubber i regionen har måttet innføre medlemsstopp – det har ikke Viking bokseklubb gjort. De har i stedet utvidet treningstilbudet.
Rekruttmesterskapet er delt inn i to klasser: null til syv kamper og åtte til femten kamper. Tidligere norgesmestre får ikke delta. Det betyr at mesterskapet er åpent for utøvere som aldri har konkurrert før, og klubben planlegger å sende flere debutanter til start i november.
– Vi har åpnet opp for at de som ikke har begynt å konkurrere ennå, skal få anledning nå. Det blir en haug med utøvere som skal debutere i november, og det er veldig bra, sier Thesen.
Klubben ser etter sponsorer for å dekke kostnadene ved arrangementet. Norges Bokseforbund stiller med dommere og teknisk apparat. Billettsalget er ikke åpnet enda.














